Patrick Bergsma

Gerd Bannuscher

Nederland, 1965

Mixed media

Het werk van Patrick Bergsma (1965) vindt zijn oorsprong in het postmodernisme, een stroming waarin een veelvoud aan stijlen, technieken en symboliek samenkomt, met thema’s als kritiek op systemen, relativisme en het spanningsveld tussen natuur en cultuur.

In zijn actuele werk maakt Patrick sculpturen van gebroken antiek keramiek, onder andere oorspronkelijk 17e eeuws Kraak- of vroeg Delfstblauw porselein, waar zijn handgemaakte bonsai doorheen groeit. Het ambacht en de gebroken kunst van eeuwen geleden leven zo voort in nieuwe kunstwerken. Hij ontwikkelde geheel eigen technieken en een geheim procédé om zijn bomen te maken. Ze zijn niet van echt te onderscheiden. Hij maakt hierbij gebruik van kokosvezel, kunststof op oliebasis, kaolien en kwartz. Het lijken archeologische vondsten die voorzichtig zijn losgewrikt uit een vergeten Aziatisch landschap.

Steeds is er verval en de natuur die het wint van wat de mens heeft gecreëerd. Patrick láát de natuur winnen, zoals dat ook in het echt gaat, als wij niet ingrijpen. Die scheppende kracht zit tenslotte in alles en onze eigen scheppende kracht is daar maar een tijdelijk onderdeel van.

Hij exposeerde bij toonaangevende galeries door het hele land. Internationaal exposeerde hij onder andere in New York, Los Angeles, Riga, Brussel en veelvuldig in Duitsland. Werken van zijn hand zijn aangekocht door onder andere: Stedelijk Museum Alkmaar, Stedelijk Museum De Prinsenhof Delft, Het Ministerie van Binnenlandse zaken, Accenture, KPMG, ABN-AMRO, Vrumona, KPN en is te vinden in vele privé-collecties.

“Ze zijn niet van echt te onderscheiden.”

Gerd Bannuscher
Gerd Bannuscher
Gerd Bannuscher