Rabarama
Italië, 1969
Sculpturen
Rabarama, artiestennaam van Paola Epifani, staat bekend om haar krachtige sculpturen waarmee zij een zoektocht is begonnen naar de predestinatie van de mens. Het individu als biologische computer, geprogrammeerd door het menselijke genoom. Zij weerspiegelt dit idee door haar sculpturen te omhullen in een membraan of mantel, bedekt met een labyrint van diverse eenheden. Dit symboliseert het genoom, een emotioneel doolhof of de structuur van het menselijke ‘ego’ waar de wil, volgens de artieste, door bepaald wordt, maar waar ieder individu zich van probeert te bevrijden. De paradox van het menselijke zijn.
Rabarama, kunstenaarsdocht, met een aangeboren talent voor sculptuur, begon haar artistieke educatie aan de hogeschool voor de kunsten in Treviso, en zette haar scholing voort aan de Academie voor Schone Kunsten in Venetië. Ze slaagde met hoge cijfers in 1991 waarna ze direct participeerde in een groot aantal nationale en internationale beeldhouw competities, waardoor ze steeds meer bijval verdiende van de critici en het publiek. Inmiddels staat haar werk over de hele wereld monumentaal in de openbare ruimte en bij kunstverzamelaars.